Improvement of elementary science learning outcomes using guided experimentation method

Nur Lailia Swadika Putri, Romia Hari Susanti, Martini Dwi Purnama

Abstract

This research aimed to increase students’ conceptual understanding of photosynthesis in science subject through the stages of initial experimentation, observation, hypothesis preparation, verification, and application of the concept in experimental methods. The researchers investigated how science learning on photosynthesis using experimental methods could improve student learning outcomes. This research employed a classroom action research as a type of research. The research design followed the Kemmis and Mc Taggart model that was composed of four stages in each cycle: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection instruments included observation sheets, learning outcome tests, and documentation. The research began with the pre-cycle and followed by cycles I and II. The research findings showed that student learning outcomes could be improved through the use of experimental methods in photosynthesis and science subject. This was supported by an increase in percentage results from pre-cycle (18%), cycle I (56%), and cycle II (78%). Therefore, it could be concluded that the experimental method was able to improve the learning outcomes of grade IV students at SDN Gadang 1 Malang City in the science subject of photosynthesis.

References

Agustiningsih. (2014). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Melalui Metode Eksperimen. Jurnal Pedagogi Vol.1 No.1, 47-55.
Amalia, K., Saparahayuningsih, S., & Suprapti, A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Sains Mengenal Benda Cair Melalui Metode Eksperimen. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 3(2), 1–10.
Anti, W. M. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Eksperimen untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA pelaksanaan pembelajaran IPA materi fotosintesis di kelas IV SDN Gadang 1 Kota Malang IPA Kelas IV MI Darwata Karangjati 02 (Doctoral Dissertation, Universitas Nahdlatul Ulama Al-Ghazali Cilacap).
Basonggo, I., Tangkas, I. M., & Irwan, I. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA di Kelas V SDN Meselesek. Jurnal Kreatif Online, 2(2).
Dwilestari, D., & Desstya, A. (2022). Analisis Miskonsepsi pada Materi Fotosintesis dengan Menggunakan Peta Konsep pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3343-3350.
Guntur, Zainal, & Yusmira. (2022). Penerapan Metode Eksperimen Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Pinisi Jurnal PGSD UNM, 2(1). Https://Doi.Org/10.26858.
Hamdayana, J. (2016). Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Haniyah, L., Bektiarso, S., & Wahyuni, S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT(Numbered Head Together) Disertai Metode Eksperimen Pada Pembelajaran IPA Fisika SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika FKIP Universitas Jember, 3(1). Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.19184/Jpf.V3i1.23239.
Hendawati, Y., & Kurniati, C. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Materi Gaya Dan Pemanfatannya. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13(1).
Janah, F. N. M., Sulasmono, B. S., & Setyaningtyas, E. W. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Video Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1).
Juita, R. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SDN 02 Kota Mukomuko. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 43-50.
Hudha, M. N., Aji, S. D., & Huda, C. (2018). E-Rubric: Scientific Work Based on Android for Experimental Physic IOP Conf. Ser. Mater. Sci. Eng. 288 1.
Masus, S. B., & Fadhilaturrahmi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Ipa Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(2), 161-167.
Oviana, W., & Maulidar. (2013). Penggunaan Metode Eksperimen Pada Pembelajaran Materi Sifat Bahan Dan Kegunaannya Terhadap Hasil Dan Respon Belajar Siswa Kelas IV Min Tungkob Aceh Besar. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari 2013 VOL. XIII, NO. 2, 336-350.
Rukinem, R. (2018). Penggunaan Metode Eksperimen untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa tentang Cahaya di Kelas V SDN 07 Silaut Kecamatan Silaut. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 34.
Solikati, N. (2021). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Materi Rangkaian Listrik Sederhana Dengan Metode Eksperimen. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(2). Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.28926/Jtpdm.V1i1.1.
Suparno, P. (2007). Metodologi Pembelajaran Fisika Konstruktivistik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal Imiah Edunomika. https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.175.
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 70.
Wibowo, A., & Budi, G. S. (2019). Penerapan Metode Eksperimen pada Materi Zat dan Karakteristik di Kelas VII SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Sains. Universitas Palangka Raya, 1(2): 32-38.

Authors

Nur Lailia Swadika Putri
Romia Hari Susanti
romi@unikama.ac.id (Primary Contact)
Martini Dwi Purnama
Putri, N. L. S., Susanti, R. H., & Purnama, M. D. (2023). Improvement of elementary science learning outcomes using guided experimentation method. Journal of Environment and Sustainability Education, 1(2), 72–79. https://doi.org/10.62672/joease.v1i2.19

Article Details