Character-based physics learning module through generative learning model: Student conceptual understanding

Bening Wahyuni, Zainuddin Zainuddin, Misbah Misbah, Mazlena Binti Murshed

Abstract

One of the causes of students' low conceptual understanding is the lack of instructional materials with a composition that aids students in understanding concepts independently or during classroom learning. The aim of this research is to produce a character-based learning module, particularly emphasizing the virtues of honesty, valuing others' opinions, and caring, through a valid, practical, and effective generative learning model to enhance students' conceptual understanding. This study follows a research and development approach. The development design employs the ADDIE model, tested with 29 eleventh-grade science students at SMAN 6 Banjarmasin. Data collection involved validation sheets for the learning module, observations of lesson plan implementation, student response questionnaires, and learning outcome tests. The data were then analyzed qualitatively and quantitatively. The results show: (1) the developed character-based learning module with an average score of 2.9 is declared valid, (2) the module, assessed through lesson plan implementation and student response questionnaires, is considered practical, and (3) the developed character-based learning module is effective in improving students' conceptual understanding, yielding an N-gain of 0.65 categorized as moderate, with a noticeable difference in students' character achievement before and after the learning process. In conclusion, this study affirms that the character-based learning module with a generative learning model is deemed suitable for enhancing students' conceptual understanding.

References

Anggela, M., Masril, M., & Darvina, Y. (2013). Pengembangan Buku Ajar Bermuatan Nilai-Nilai Karakter pada Materi Usaha dan Momentum untuk Pembelajaran Fisika Siswa Kelas XI SMA. Pillar of Physics Education, 1, 63-70.
Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Bangun, G. J. F. Y., Wati, M., & Miriam, S. (2019). Pengembangan Modul Fisika Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains dan Sikap Sosial Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3 (2), 77-78.
Brigenta, D., Handhika, J., & Sasono, M. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika III 2017, 167.
Hendriansyah, I., Zainuddin, Z., & Mastuang, M. (2018). Penerapan Model Generatif dalam Pembelajaran Fisika untuk Mengatasi Hasil Belajar dan Miskonsepsi Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 336-344.
Kulsum, U. & Nugroho, S. E. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Komunikasi Ilmiah Siswa pada Mata Pelajaran Fisika. Unnes Physics Education Journal, 3(2).
Kurniaman, O. & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, dan Pengetahuan. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 6(2), 389-396.
Lestari, E. S. (2017). Penggunaan Media Laboratorium Virtual untuk Meningkatkan Pengetahuan Prosedural Siswa pada Pokok Bahasan Sistem Ekskresi. Skripsi. Universitas Pasundan Bandung: Bandung.
Mi’rojiyah, F. L. (2019). Pengembangan Modul Fisika Materi Tumbukan Berbasis Gambar Proses untuk Pembelajaran Fisika di SMA. Thesis. Universitas Jember.
Oktaviana, D., Hartini, S., & Misbah, M. (2017). Pengembangan Modul Fisika Berintegrasi Kearifan Lokal Membuat Minyak Lala untuk Melatih Karakter SANGGAM. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 2017, 5(3), 277-278.
Puspitasari, T. (2019). Pengembangan Modul Bermuatan Nilai-Nilai Karakter dengan Model Inkuiri untuk Materi Suhu dan Kalor Kelas X. Al Ulum Sains dan Teknologi, 4(2), 51.
Sapari, H., Jatmiko, B., & Hidayat, T. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Model Nested untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep, Keterampilan Mengorganisir dan Keterampilan Berpikir pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(1).
Setiyadi, M. W., Ismail, I., & Gani, H., G. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal of Educational Science and Technology, 3(2), 102-112.
Simanjuntak, M. P. (2012). Peningkatan pemahaman konsep fisika melalui pendekatan pembelajaran pemecahan masalah berbasis video. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Negeri Medan, 1(2), 55-60.
Simbolon, E. R. & Tapilouw, F. S. (2015). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Kontekstual Terhadap Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal EDUSAINS, 8(1), 97-104.
Sirate, S. F. S. & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 6(2), 320.
Subekti, T., Alawiyah, E. M. L., & Surmalam, S. (2016). Pengembangan Modul Bahasa Indonesia Bermuatan Nilai Karakter Kebangsaan Bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 92-101.
Syauqi, K. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Interaktif Las Busur Manual di SMK Negeri 1 Sedayu. Tesis. Universitas Negeri Yogyakarta: Yogyakarta.
Trihono, T. (2015). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika dan Kemampuan Kerja Kelompok melalui Penerapan Konstruktivisme pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Playen Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika Universitas Ahmad Dahlan, 2(2), 50.
Widoyoko, E. P. (2016). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Authors

Bening Wahyuni
Zainuddin Zainuddin
Misbah Misbah
misbah_pfis@ulm.ac.id (Primary Contact)
Mazlena Binti Murshed
Wahyuni, B., Zainuddin, Z., Misbah, M., & Murshed, M. B. (2024). Character-based physics learning module through generative learning model: Student conceptual understanding. Journal of Environment and Sustainability Education, 2(1), 31–39. https://doi.org/10.62672/joease.v2i1.15

Article Details